Ziua 10, marti 11 august 2009
traseu parcurs ziua 10 – campare stepa in apropiere de Qarabutah – Aralsk
kilometri parcursi ziua 10 – 371
La cafea
Gata cu drumul bun
Bullbar-ul cedeaza, oprim pentru reparatii.
Se scot bagajele pentru a avea acces la scule.
Un baiat calare ne cere tigari.
Oprim sa facem poze la camile.
Ajungem in Aralsk, ne cazam la hotel Aral, singurul din oras.
Asteptam frigaruile de oaie (shashlik), berea si shubatul (lapte fermentat de camila)
Parte din comanda a sosit deja
Ziua 11, miercuri 12 august 2009
traseu parcurs ziua 11 – Aralsk – nordul Marii Aral (Zhalanash – Tastubek )– Aralsk
kilometri parcursi ziua 11 – 123
Holul hotelului Aral – etajul1
Suntem acostati de Guljanat, o tanara profesoara de engleza din Aralsk, ce se ofera sa ne asigure ghidaj in zona.
In drum spre cimitirul de vapoare promis de Guljanat oprim sa fotografiem camile
Zalanash – fost sat pescaresc, acum situat la 8 km de apa
Deranjam camilele
Pe fundul marii – Aralul Nordic, fostul Golf Zhalanash
Din multele vapoare promise, am mai gasit bucati din 2-3. Restul au fost vandute de autoritatile locale pentru fier vechi.
Ne indreptam usor dezamagiti spre Aralsk, pe un drum de pamant, pe fostul fund de mare
Vapor in portul Aralsk
Vapor in portul Aralsk (2)
Macara in fostul portul Aralsk
Pe strada principala in Aralsk
Guljanat si sora ei ne insotesc la restaurant
Comandam mancare traditionala, bershparmak, pe baza de carne de cal. Se mananca fara tacamuri. Primim 3 platouri mari la 11 persoane + boluri cu un fel de ciorba in care au fiert ingredientele pentru bershparmak.
Ziua 12, joi 13 august 2009
traseu parcurs ziua 12 – Aralsk – nordul si nord estul Marii Aral – Sirdaria- – campare langa barajul Kok-Aral kilometri parcursi ziua 12 – 230
In urma discutiei cu alti calatori rusi, jurnalisti la o revista 4×4 decidem sa renuntam la traseul catre Ustyurt si Mangistausi. Drumul este aproape imposibil de facut cu masinile atat de incarcate. Pentru cei 400-500 de km ce ii aveam de strabatut am fi avut nevoie de rezerve de apa si motorina pentru 4-5 zile, deoarece media de km/zi in zona respective (desert) este de aprox 100-150km/zi. Asta fara a lua in calcul eventualele rataciri…Consultand hartile topo, gps-urile ne propunem pentru ziua aceasta sa ajungem la Sirdaria si sa gasim vapoarele de langa satul Bogen.
Poza de grup in fata hotelului Aral, inainte de plecarea din Aralsk
In cautarea vapoarelor si a Sirdariei fotografiem niste camile
Un ochi de apa dulce (sau mai putin sarata) – cai, vaci, camile la adapat
La Bogen nu mai sunt vapoare. Ca si cele de langa Aralsk, au fost vandute de autoritatile locale ca fier vechi. Din fericire, putem trece podul in lucru peste Sirdaria, care ne permite continuarea drumului intre Aralul Nordic si cel Sudic. In felul acesta evitam un ocol de cateva sute de km pentru a ajunge la vapoarele din nord-vestul Aralului Sudic.
Barajul intre Aralul Nordic si cel Sudic
Herghelie de cai
Sfatuiti de niste lucratori ce incarcau un camion cu nisip, de la care cumparam si ceva motorina (40 l – pe 0,5 l palinca si 1000 tenge =aprox.7dolari), campam in apropierea barajului ce desparte Aralul Nordic de cel Sudic